Terkini

Sabtu, 1 September 2018

Harga Rokok Meningkat 10 Peratus Selepas Perlaksanaan SST

SST-Rokok-Naik-Harga

PETALING JAYA : Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) untuk rokok telah ditetapkan pada 10 peratus pada 29 Ogos, dan ia akan menyebabkan harga rokok meningkat.

Pengarah urusan British American Tobacco (M) Bhd (BAT) Erik Stoel berkata, syarikat itu bimbang dengan kesan yang akan dikenakan oleh SST ke atas 10 peratus  daripada industri rokok.

Beliau menggesa kerajaan untuk menimbangkan semula peningkatan SST terhadap produk tembakau "memandangkan perdagangan rokok haram yang tinggi ini dan tekanan berterusan ke atas pendapatan boleh guna untuk pengguna Malaysia purata".

"Bagi industri tembakau, SST 10 peratus lebih tinggi daripada 6 peratus GST (barang dan cukai perkhidmatan) sebelumnya.

"Tambahan pula, ini bermakna cukai berganda kerana SST akan dikenakan levi termasuk cukai tinggi, yang mana kita kini menyumbang kepada Kerajaan," katanya dalam satu kenyataan pada hari Jumaat.

Beliau berkata, malangnya ia akan memaksa syarikat itu tiada pilihan lain tetapi untuk mempertimbangkan kenaikan harga bagi pengguna.

"Kami prihatin bahawa ia dapat meningkatkan lagi pertumbuhan perdagangan haram di Malaysia.

"Industri rokok di bawah tekanan hebat dan tidak pernah pulih daripada kenaikan cukai eksais yang belum pernah berlaku hampir 40 peratus pada November 2015, yang menaikkan harga rokok kepada harga yang tinggi berbanding rokok haram," katanya.

Sebagai akibatnya, Stoel berkata jumlah jualan rokok mengikut undang-undang telah menurun dengan ketara dan menjadikan Malaysia sebagai "kawasan pemburu yang sangat menarik untuk penyeludup dan pelbagai jenis jenayah yang tidak sepatutnya dikaitkan dengan 'Malaysia baru' yang dihormati."

"Peningkatan harga ini akan menyebabkan perbezaan yang lebih tinggi antara harga rokok dan haram, jika tiada penyelesaian kerajaan yang berkesan untuk mengekang perdagangan rokok haram di Malaysia," katanya.

NEXT »

Tiada ulasan

Catat Ulasan

KLUANG TODAY tidak akan bertanggungjawab terhadap segala komentar yang diutarakan melalui ruangan komen di sini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.