Terkini

Selasa, 21 Februari 2017

Senarai Pengundi Baru di DUN Mahkota Meragukan?

dap-kluang-SHEIKH-OMAR-ALI

KLUANG : Berikutan pameran rang DPT suku keempat 2016 yang dipamerkan pada 7 hingga 20 Feb yang lalu, Pakatan Harapan Kluang menerusi Pejabat Ahli Dewan Negeri (ADUN) Mengkibol telah turun ke lapangan untuk membuat semakan terhadap senarai pemilih yang pindah alamat mengundi di parlimen ini.

Dari sejumlah 61 nama yang disemak, terdapat 7 nama yang dikenalpasti meragukan apabila tuan rumah yang di temui mengesahkan bahawa nama pengundi yang ditempatkan di alamat kediaman mereka tidak dikenali.

Daripada 7 nama tersebut, masing-masing 4, 2 dan 1 daripadanya dipindahkan ke 3 alamat di sekitar Taman Pelangi dan taman-taman berhampirannya dekat Jalan Niyor.

Saya telah memfailkan bantahan bagi kes-kes ini di SPR pada 19 Februari 2017 yang lalu.

Keadaan ini menimbulkan tanda tanya, siapakah yang telah memindahkan nama-nama ke alamat kediaman yang tiada kaitannya antara tuan rumah dengan pengundi tersebut?

Saya sangsi bahawa ada pihak yang telah memanipulasi nama pengundi dengan memindahkannya tanpa mengikut prosedur yang betul bagi tujuan memenangi pilihan raya yang akan datang menerusi taktik kotor.

Untuk rekod juga, YB Jais Sarday dari UMNO memenangi kerusi DUN Mahkota pada PRU 13 yang lalu dengan majoriti 1108 undi. Ironinya, dalam kes pemindahan masuk alamat 7 nama pengundi yang sangat meragukan ini juga berlaku di DUN Mahkota.

Justeru, saya sangat yakin pemindahan menggunakan taktik kotor ini ada kaitannya dengan survival UMNO untuk memastikan kemenangan kekal milik mereka disini.

Selepas kenyataan media oleh ADUN Mengkibol Tan Hong Pin berhubung isu alamat mengundi Menteri Besar Johor yang ditempatkan di Pejabat UMNO Bahagian Pasir Gudang bersama 13 lagi nama yang lain (rujuk http://m.malaysiakini.com/news/373037), jelaslah bahawa UMNO tiada keyakinan untuk memenangi PRU 14 yang akan datang menerusi tawaran polisi yang baik dan iltizam menghentikan salahguna kuasa pemimpin-pemimpin mereka. 

Sebaliknya, mereka masih memilih menggunakan taktik kotor menjelang PRU yang akan datang.

KENYATAAN MEDIA
SHEIKH OMAR ALI
Penolong Setiausaha Publisiti DAP Johor
« PREV
NEXT »

2 ulasan

  1. Tektik kotor adalah mainan DAP dan sewaktu dengannya.

    BalasPadam
  2. yang komplen tu asalnya dari parti mana? kalau dari umno, baik tepuk dahi sendiri dan cakap "aku baru terjaga rupanya".

    BalasPadam

KLUANG TODAY tidak akan bertanggungjawab terhadap segala komentar yang diutarakan melalui ruangan komen di sini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.