Terkini

Isnin, 6 Jun 2016

Gempak MUFORS Lahirkan Generasi Belia Berhemah Di Jalan Raya

gempak-mufors-kluang

KLUANG : Golongan remaja dan belia hari ini disaran supaya lebih kerap menyertai program-program berbentuk motivasi bagi memupuk kesedaran dan kepentingan menjaga keselamatan diri termasuk ketika berada di jalan raya.

Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Dato' Mahamad Akhir Bin Darus dalam satu kenyataan berkata, pihak Polis dan agensi-agensi yang terlibat amat mengalu-alukan penglibatan golongan remaja dan belia dalam program seumpama ini.

Menurut beliau, program seperti Gempak MUFORS sangat baik untuk golongan belia kerana ia dapat membentuk sikap bertanggungjawab semasa berada di jalan raya serta prihatin terhadap pengguna jalan raya yang lain.

"Menerusi program sebegini, impak besarnya adalah semua peserta akan dijadikan mata dan telinga kepada Jabatan Trafik melalui platform Rakan Trafik.

"Selain menjadi ejen atau duta keselamatan jalan raya, ia juga dapat mengurangkan kadar kemalangan di jalan raya menerusi langkah-langkah positif yang disemai ke dalam diri peserta," katanya ketika berucap di Majlis Penutup Program Gempak MUFORS di Dewan Orang Ramai Felda Ulu Belitong, di sini.

gempak-mufors-4

Program Gempak MUFORS yang berlangsung selama empat hari itu turut melibatkan seramai 256 peserta yang terdiri dari golongan belia dan ditaja sepenuhnya oleh PLUS Malaysia Berhad.

Sejak dimulakan pada penghujung 2011, program ini telah berjaya menarik penyertaan lebih 1,000 peserta dari kalangan belia dan remaja bermotosikal dalam lingkungan umur 16 hingga 25 tahun.

Peserta yang terlibat di dalam program ini turut diberi pendedahan mengenai aspek penting keselamatan jalan raya serta diajar teknik asas pemanduan motosikal seperti pengendalian, keseimbangan, kelajuan, teknik membrek dan banyak lagi oleh pakar-pakar keselamatan jalan raya.

Turut hadir sama pada majlis berkenaan ialah Timbalan Pengerusi BN Parlimen Sembrong, Dato' Abd. Ghani Bin Abd. Rashid, Timbalan Ketua UMNO Bahagian Sembrong, En. Mohd Nizam Bin Ismail, Ketua Komunikasi Korporat PLUS Malaysia Bhd., YDH ACP Haji Mohamd Bin Haji Laham, Ketua Polis Daerah Kluang dan Tuan Haji Shaharudin Basri Bin Haji Ibrahim, Pegawai Pendidikan Daerah Kluang.
« PREV
NEXT »

Tiada ulasan

Catat Ulasan

KLUANG TODAY tidak akan bertanggungjawab terhadap segala komentar yang diutarakan melalui ruangan komen di sini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.