Terkini

Selasa, 10 Mei 2016

TMJ Gesa FAM Perlu Lebih Tegas Tangani Isu Rasuah

tmj-fam-rasuah

JOHOR BAHRU : Pemangku Raja Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim menyeru supaya Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) supaya tegas dengan pendirianya dan tidak terlalu memberi muka kepada bekas pemain yang pernah terbabit dengan isu rasuah.

Menurut Tunku Ismail, mutu bola sepak negara hari ini sedang dalam proses perubahan dan menuju ke kancah kegemilangan namun tindakan terbaru FAM itu seolah-olah membenarkan gejala rasuah kembali menjadi barah dalam sukan ini.

Tambah beliau, sekiranya ia tidak kawal dan tiada tindakan tegas diambil, dikhuatiri pemain tidak lagi merasa takut untuk melakukan perbuatan tidak bermoral itu kerana yakin tindakan tersebut akan dapat pengampunan suatu masa nanti.

Tunku Ismail turut mempersoal samada FAM sudah bersedia serta mengambil kira kesan jangkamasa panjang terhadap mutu bola sepak tanah air kerana sekiranya gejala rasuah dianggap mudah untuk diberi pengampunan.

Soalnya lagi, bagaimana isu ini dapat memberi pengajaran kepada pemain generasi baru sekiranya pihak FAM sendiri tidak bergitu tegas dengan tindakanya dalam usaha memerangi gejala rasuah yang boleh menghancurkan masa depan bola sepak negara.

Jelas beliau lagi, pemain yang terjebak dengan rasuah akan memburukkan keadaan dan tiada sebarang kata-kata dapat dikatakan sekiranya ia diamalkan secara terbuka.

Baru-baru ini, FAM dilapor telah memberi pengampunan kepada 84 bekas pemain yang pernah digantung berikutan skandal rasuah 1994 dan tindakan tersebut turut disambut baik Persatuan Bekas Pemain Bola Sepak Kedah (Kefa).
« PREV
NEXT »

Tiada ulasan

Catat Ulasan

KLUANG TODAY tidak akan bertanggungjawab terhadap segala komentar yang diutarakan melalui ruangan komen di sini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.