Terkini

Khamis, 26 Mei 2016

LGE Mungkin Didakwa Sekiranya Peguam Negara Puas Hati Hasil Siasatan SPRM

guan-eng-banglo-sprm

PETALING JAYA : Skandal penyelewengan tanah Taman Manggis yang melibatkan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng kini sudah masuk ke fasa pendakwaan setelah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyerahkan kepada Peguam Negara kertas siasatan kes itu semalam.

Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Azam Baki berkata, dokumen yang telah lengkap itu akan diteliti Tan Sri Mohamed Apandi Ali sebelum membuat keputusan untuk tindakan selanjutnya.

Menurut Azam, sekiranya Peguam Negara berpuas hati terhadap keterangan kertas siasatan yang dikemukakan, tindakan undang-undang yang sewajarnya akan diambil ke atas ketua menteri Pulau Pinang itu.

Jelas beliau lagi, perkara tersebut adalah selaras dengan Artikel 145 Perlembagaan Persekutuan yang mana kuasa mendakwa adalah di tangan Peguam Negara.

Pada Ahad lalu, seramai lapan orang pengawai SPRM telah berkunjung ke kediaman Lim Guan Eng untuk mendapatkan keterangan mereka suami isteri berhubung pembelian banglo mewah miliknya yang dikatakan dibeli di bawah nilai pasaran.

Pada 6 Mei lepas, Guan Eng dan isteri Betty Chew diminta memberi keterangan di pejabat SPRM berhubung kes sama dan penjualan tanah di Taman Manggis, Jalan Zainal Abidin yang pada asalnya diperuntukkan untuk pembinaan rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin.
« PREV
NEXT »

Tiada ulasan

Catat Ulasan

KLUANG TODAY tidak akan bertanggungjawab terhadap segala komentar yang diutarakan melalui ruangan komen di sini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.