Terkini

Rabu, 25 Mei 2016

Guru Perlu Bersedia Hadapi Cabaran Dunia Pendidikan Moden

jais-sarday-pendidikan-islam.png

JOHOR BAHRU : Pendidikan merupakan wadah utama dalam menentukan perkembangan kemajuan dan kemakmuran sesebuah negara. Pendidikan juga menjadi peneraju dalam membangunkan modal insan yang berpengetahuan, berkemahiran dan berkeperibadian mulia.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Penerangan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi Negeri Johor, Yb. Tuan Hj. Md Jais Sarday berkata demikian ketika menyampaikan amanatnya kepada para guru yang hadir di majlis Konvensyen Kebangsaan Guru Pendidikan Islam 2016 di Pusat Islam Iskandar baru-baru ini.

Dalam ucapannya, beliau mengajak warga pendidik merenung kembali sejarah kegemilangan dan keagungan kerajaan Islam dahulu di mana pada masa itu soal pendidikan dan kepentingan menimba ilmu menjadi keutamaan.

Menurut beliau, sejarah telah membuktikan melalui sistem pendidikan yang sempurna ia mampu membina sebuah tamadun manusia yang berjaya dan disamping itu juga ia dapat menjamin keutuhan sesuatu empayar.

Beliau turut memberi satu contoh sebuah kerajaan Islam iaitu kerajaan Abbasiyyah yang mana pada zaman kegemilanganya banyak melahirkan tokoh-tokoh tersohor yang berjaya menguasai pelbagai cabang ilmu seperti Imam Malik, Iman Shafie, Imam Ahmad ibn Hanbal dan Imam Hanafi.

Beliau juga menekankan kepada warga pendidik supaya tidak mudah berputus asa dan terus fokus dengan peranan masing-masing walau hebat macam mana sekalipun cabaran dan tekanan yang dihadapi hari ini.

"Sebagai warga pendidik kita perlu sentiasa memikirkan tentang cara dan bagaimana hendak membangunkan bangsa. Bukan untuk diri sendiri tetapi demi agama, bangsa dan juga tanah air.

Siapalah yang dapat menafikan bahawa sesungguhnya tunjang utama dalam kemajuan pendidikan tidak lain dan tidak bukan adalah guru?" tanya beliau kepada hadirin.

Dalam pada masa yang sama, beliau turut menyeru agar warga pendidik sentiasa bersedia menyerap sebarang perubahan atau transformasi pendidikan supaya dapat diterjemah semasa proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.

Beliau juga tidak menafikan dengan perkembangan serta kecanggihan teknologi hari ini, dunia semakin tiada sempadan di mana semua orang mudah mendapatkan maklumat dengan hanya di hujung jari.

Katanya, masyarakat hari ini lebih gemar mendapatkan sumber rujukan dari laman sesawang dan sumber internet yang lain kerana ia lebih mudah dan pantas. Namun, apa yang dikhuatiri ialah kesahihan sumber tersebut dan lebih membimbangkan jika ia melanggar syariat agama.

Jelas beliau lagi, keadaan ini perlu dikawal sejak dari awal usia persekolahan lagi agar pemikiran anak bangsa hari ini tidak terpesong jauh dalam arus kemodenan dari nilai-nilai murni kehidupan.

"Oleh itu, kita sangat memerlukan komitmen padu daripada semua guru untuk membangunkan anak bangsa ini. Agar mereka menjadi generasi pewaris Negara yang mempunyai jati diri.

Generasi Muslim yang sedang kita bina ini, diharap boleh menjadi insan yang berketrampilan dengan akhlak dan pekerti termulia, lengkap dengan ilmu yang luas", ujarnya.

Di akhir ucapanya, Tuan Hj. Jais Sarday yang juga Adun Mahkota, Kluang turut menzahirkan harapan beliau kepada warga pendidik agar terus melaksanakan amanah yang diberi dengan penuh dedikasi, bertunjangkan integriti dan berlandaskan etika perkhidmatan.
« PREV
NEXT »

Tiada ulasan

Catat Ulasan

KLUANG TODAY tidak akan bertanggungjawab terhadap segala komentar yang diutarakan melalui ruangan komen di sini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.