Terkini

Ahad, 29 November 2015

Pengharaman Vape di Johor Tiada Kaitan Isu Perkauman Atau Perniagaan - Sultan Johor

Sultan-Ibrahim-Sultan-Iskandar-vape

Bermula 1 Januari 2016, pengusaha premis menjual peranti vape dititah supaya tidak lagi beroperasi menjual barangan tersebut di negeri Johor. Mana-mana pihak yang gagal mematuhi arahan tersebut bakal dikenakan tindakan undang-undang.

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar dalam satu kenyataan telah menitahkan kepada pengusaha premis vape di negeri ini supaya berbuat demikian dalam tempoh sebulan dan baginda tidak mahu mendengar sebarang alasan mengenai perkara tersebut selepas ia dikuatkuasakan.

Dalam titahnya, Sultan Johor turut menjelaskan bahawa larangan tersebut tiada kaitan dengan isu perkauman atau perniagaan.

Jelasnya lagi, arahan penutupan premis operasi penjualan vape di Johor dibuat kerana ia melibatkan isu kesihatan dan kesanya kepada golongan muda.

Dalam pada itu, Sultan Johor turut menzahirkan rasa kecewa beliau apabila terdapat pihak tertentu cuba mengaitkan isu vape ini dengan ancaman perkauman dan agenda politik.

Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskkandar bertitah, negeri mempunyai hak untuk menguatkuasa undang-undang mengikut peruntukan kerajaan tempatan bagi menutup perniagaan pengusaha vape.

Baginda juga mengarahkan supaya kerajaan negeri bersidang minggu depan untuk merangka perancangan untuk memudahkan proses itu.

Titah baginda lagi, ahli politik juga seharusnya berhenti memenuhi kehendak ahli perniagaan yang terlibat dalam industri vape ini.

Awal bulan ini, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Industri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, tindakan Kementerian Kesihatan menguatkuasakan penjualan vape yang perisannya mengandungi nikotin boleh membunuh industri yang dikuasai peniaga Melayu.

Menteri berkenaan juga memberi maklumbalas berkenaan susulan laporan polis yang dibuat sekumpulan peniaga Bumiputera mengenai tindakan penguatkuasaan terhadap industri vape boleh mengakibatkan sokongan terhadap Barisan Nasional menurun pada pilihan raya umum akan datang.
« PREV
NEXT »

4 ulasan

  1. inilah contoh terbaik tetapi akan jadi lebih baik kalau ianya dipanjangkan kepada lain-lain produk yang sama waktu dengannya (menjejaskan anak muda/kesihatan)

    BalasPadam
  2. Kalau gitu, HARAMKan sekarang sebarang KELAB MALAM/RUMAH URUT/PENJUALAN ALKOHOL kat Johor tu! Negeri Johor adalah KEPUNYAAN semua RAKYAT Malaysia dan KERAJAAN PERSEKUTUAN! IBila masa Raja boleh bertindak sesuka hati tanpa mendapat nasihat dan kebenaran Kerajaan PERSEKUTUAN?!

    Kalau Vape tu tak dak Nikotin; apa salahnya dijual, yang boleh menggantikan ketagihan rokok - INDUSTRI ROKK BERBILLION amat DURJANA yg. diKUASAI si BARAT/ZIONIS-KEPARAT!

    Apahal ni pula - DASYATnya?!! Lihat di - http://www.malaysia-today.net/tmj-a-drowning-man-will-try-to-reach-and-hold-on-to-anything-even-faeces/ , TMJ: A Drowning Man Will Try To Reach And Hold On To Anything, Even ‘Faeces’, July 29, 2015, by admin-s: dan di http://www.malaysia-today.net/johor-crown-prince-posts-cryptic-message-on-facebook/, Johor Crown prince posts cryptic message on Facebook, July 29, 2015!

    Ingat tak kisah bekas ASKAR kita, Prebet Adam dan adiknya, yg. sungguh malang itu dan sekarang Adam ini hidup MEREMPAT - lihat di https://www.facebook.com/kamalhisham.jaafar/posts/557888294318182?! Buka balik kes ni - kita nak tahu apa KEADILAN dan PAMPASAN keluarga Prebet Adam ni dapat utk. adiknya yg. sungguh MALANG itu! Ingat ada masa, RAKYAT dari BANGSA Bumiputera Islam/Melayu jadi Hang Tuah; ada masa jadi Hang Jebat!

    Politik 'bangsa' Johor memang sebenaqnya adalah legasi MALAYAN UNION-KEPARAT Penjajah British/ZIONIS-FREEMASON-PEROMPAK/PEMBUNUH yg. sebenaqnya mahu MENGHAPUSkan HAK dan IDENTITI BANGSA BUMIPUTERA Islam/Melayu - dengan SATU identiti `BANGSA` Malayan (bangsa 'Malaysia' di zaman ini) - lihat di - http://www.khazanahbendaharaserimaharaja.com/sejarah-perjuangan-kemerdekaan-v.html , Sejarah Perjuangan Kemerdekaan V: Protes Melayu, UMNO & Pembentukan Persekutuan Tanah Melayu!

    Jadi baik RAKYAT Johor pikiaq betul-betul dgn. MATANG!!

    Dan memang puak PENDATANG KAPIRDAJAL TERORIS-TERORIS PKRHOMO/DAPBANGKAI si EJEN/KULI-Barat/ZIONIS-FREEMASON-PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH-no-1 sekarang tengah nak bangkitkan sentimen keNEGERIan untuk MEMECAHBELAHkan BANGSA Bumiputera Islam/Melayu serta UMNO; terutamanya di Johor (yg. malangnya ada pemimpin-pemimpin tak SEDAQ DIRI/amat-BIADAP/BONGKAK-PEMUJA BUDAYA LUCAH OMPUTIH - dipengaruhi SingaPORK) dan Kedah!

    Si PENDATANG KAPIRDAJAL TERRORIS-TERRORIS DAPBANGKAI/PKRHOMO ini yang termasuk puak PENGGANAS PEMISAH Sabah/Sarawak, iaitu si KULI/EJEN-rejim-rejim PENGGANAS Barat/NATO-ISrael/Zionis, juga sedg. menggunakan strategi sentimen keNEGERIan MELAMPAU ini utk. MEMISAHkan Sabah/Sarawak yg- kaya minyak/gas, dari Malaysia dan diGABUNGkan dgn. SingaPORK-pusat-CIA-MI6/Mossad/NATO di Asia Tenggara - lihat di -http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, September 2, 2009!

    Nek Tempoyak.

    BalasPadam
  3. Vape dilarang. Rokok......isaplah 20 kotak sehari, tiada larangan, silakan!! BRAVO!!!!

    BalasPadam
  4. Haramkan juga rokok,cerut,paip serta semua jenis "rokok.Dan haramkan juga alkohol kerana ianya juga memudaratkan remaja dan kesihatan.Jgn pilih-pilih.Baru adil namanya.

    BalasPadam

KLUANG TODAY tidak akan bertanggungjawab terhadap segala komentar yang diutarakan melalui ruangan komen di sini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.