Terkini

Khamis, 5 Mei 2016

LGE, Isteri Akan Disoal Siasat Esok Berhubung Dakwaan Rasuah

lge-betty-rasuah

GEORGE TOWN : Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan isterinya Betty Chew akan dipanggil untuk disoal siasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung isu pembelian banglo bernilai RM2.8 juta di Jalan Pinhorn dan penjualan tanah Taman Manggis esok.

Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Azam Baki berkata pasangan suami isteri itu dijangka memberi keterangan di pejabat SPRM, Jalan Sultan Ahmad Shah, di sini kira-kira pukul 9.30 pagi bagi melengkapkan siasatan kes berkenaan.

Isu pembelian banglo itu menjadi kontroversi apabila Lim didakwa membelinya di bawah nilai pasaran.

Ahli Parlimen Umno Datuk Shabudin Yahaya mendakwa banglo itu yang berkeluasan 10,161 kaki persegi dibeli oleh Lim pada 25 Oktober tahun lalu pada harga RM2.8 juta, sedangkan nilai pasarannya antara RM6 juta hingga RM6.5 juta.

Lim, bagaimanapun menafikan sebarang unsur rasuah dan menuduh pesaingnya mereka-reka dakwaan itu.

Penjual banglo itu yang juga seorang ahli perniagaan Phang Li Khoon, turut menafikan hubungan dengan kerajaan negeri dalam suatu akuan bersumpah (SD).

Skandal banglo yang dibeli di bawah harga pasaran itu juga dikaitkan dengan penjualan tanah negeri di Taman Manggis, yang didakwa Lim dilakukan melalui proses tender terbuka.
« PREV
NEXT »

Tiada ulasan

Catat Ulasan

KLUANG TODAY tidak akan bertanggungjawab terhadap segala komentar yang diutarakan melalui ruangan komen di sini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.