Terkini

Ahad, 16 Oktober 2016

Kekalkan Daya Saing Ekonomi Negera Dengan Mewujudkan Teknologi Baru

abu-bakar-robot-tempur

KLUANG : Penganjuran pertandingan Robot Tempur Malaysia 2016 di Kluang, Johor baru-baru ini telah berjaya menarik minat orang ramai untuk mengikuti secara dekat tentang dunia sains, teknologi dan inovasi.

Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Dr Abu Bakar Mohamad Diah berkata, kecekapan dalam bidang teknologi dan kemampuan mewujudkan teknologi baru adalah sangat penting jika Malaysia mahu mencapai tahap kemajuan ekonomi yang lebih tinggi.

Menurut beliau, selain dapat melonjakkan kemajuan ekonomi negara, melalui kewujudan teknologi baru juga berupaya mengekalkan daya saing ekonomi dalam pasaran dunia.

"Tujuan pertandingan Robot Tempur ini diadakan adalah untuk meningkatkan persepsi positif masyarakat terhadap Sains, Teknologi dan Inovasi kepada pelajar, guru-guru dan ibu bapa agar mereka lebih berkeyakinan memilih bidang ini sebagai kerjaya di masa hadapan."

"Memang menjadi dasar Kerajaan untuk menggalakkan rakyat Malaysia menceburi bidang reka cipta dan inovasi yang masih belum diterokai," katanya ketika menyampaikan ucapan penutup pertandingan Robot Tempur Malaysia 2016 di Kompleks Pekan Rabu, Kluang di sini.

robot-tempur-pekan-rabu-kluang


Pada program berkenaan, para peserta diminta menghasikan sebuah robot tempur secara hands on dengan mengaplikasikan pengetahuan mereka di dalam bidang teknologi tanpa wayar dan juga reka bentuk robot yang meliputi ciri inovasi dan kreativiti.

Penganjuran kali kedua pertandingan robot tempur oleh Pusat Sains Negara dengan kerjasama MyRobotz Enterprise yang berlangsung selama empat (4) hari ini, turut disertai 40 pasukan daripada 31 institusi pengajian tinggi awam dan swasta, politeknik serta Institut Latihan Perindustrian (ILP) seluruh negara.
« PREV
NEXT »

Tiada ulasan

Catat Ulasan

KLUANG TODAY tidak akan bertanggungjawab terhadap segala komentar yang diutarakan melalui ruangan komen di sini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.